Hej kära medarbetare!

2018 har startat starkt och redan i januari ökar vi mot samma månad förra året!
Vi fortsätter att ta marknadsandelar och bredda vårt tjänsteutbud.
Under 2018 ska vi kunna erbjuda många nya arbetstillfällen inom bl a kontor, ekonomi och administration samt inom bygg och anläggning.
Bemanning med chaufförer inom transportsektorn kommer även fortsättningsvis vara ett av våra största segment och här ska vi efter 15 år ha en position som marknadsledare.
Vi bedömer även att vår förnyade satsning inom lager och industri kommer att göra att dessa segment växer starkt under året.
Jobzone ska genom sin vision om att vara branschens bästa arbetsgivare fortsätta att attrahera marknadens mest kompetenta och engagerade personal!

”Life isn`t about waiting for the storm to pass. It`s about learning to dance in the rain”

Anton Lind
VD, Jobzone

Jörgen har ordet

Hej!

Detta år kommer bli ett väldigt spännande beroende på att vi har:

  • Jessica som ny ansvarig för Jobzone Stockholm och som kommer in med en mycket intressant och gedigen bakgrund. Hon får äran att ta över en verksamhet som har mycket stora möjligheter.
  • Hjalmar (Regionchef Stockholm Bygg & Anläggning) som nu är riktigt varm i kläderna och kommer ta ytterligare kliv fram i att sätta Jobzone på kartan inom Bygg & Anläggning i Stockholm.
  • Övriga kontor som i den nya budgeten kommer öka rejält gentemot föregående år.

Det känns verkligen tryggt att starta upp året med vår bransch bästa laguppställning

Sköt om er!

Jörgen

…och så några ord från rekryteringsavdelningen

Ni missar väl inte vårens rekryteringsträffar?

Nu är samtliga datum satta för våra ordinarie rekryteringsträffar och nytt för i år är att vi har drop-in på kontoret mellan 09-19! Mer info om det går att läsa på hemsidan. Tipsa gärna nära, kära eller okända som är intresserade av att arbeta inom transport, lager, industri eller produktion!

Vi kommer under våren även att anordna rekryteringsträffar för andra segment inom Jobzone såsom inom Bygg & Anläggning, inom tjänstemän tex områdena ekonomi och kundtjänst. Jag kommer uppdatera er om det här i Zappen, och även på hemsidan.

Må gott och kör försiktigt (i skrivandets stund är det i alla fall väldigt halt ute)!

Rekryteringsansvarig
Katarina Nevenius

Welcome to Sweden David

Vid årsskiftet fick vår medarbetare David Söderstedt en ny tjänst som systemansvarig på Jobzone Sverige, han kommer att ansvara för våra systemstöd, utbildningar och reklamationer. Hos Jobzone Stockholm var han framförallt skadeansvarig och höll i skadeförebyggandekurser och YKB-utbildningar. Annars har han gjort det mesta från att köra lastbil med eller utan släp, arbetslett IKEA-uppdragen till att ansvara över olika affärsområden och planerat ut personal.

För att ”sparka in” honom i det nya jobbet var vi några på ”Sverigesidan” som tog ut honom på middag och sedan en pubrunda i mellandagarna. Riktigt kul hade vi och välkomnar David till Jobzone´s supportorganisation.

Ni som vill komma i kontakt med David når honom på samma telefonnummer och mejladress som vanligt.

David Söderstedt

Stockholm

Att vara BRANSCHENS BÄSTA ARBETSGIVARE ställer höga krav på vår organisation. Vi är stolta över vår vision och behöver ständigt påminna oss om vad den betyder för oss i vårt dagliga arbete.
I Jobzone Stockholm är vi inne i en positiv förändringsfas, vi är bra men vi vet att vi kan bli bättre.
Vi har arbetat fram nya arbetssätt som kommer att säkerställa leveranser till våra kunder, akuta rekryteringsbehov, samt utvecklingsmöjligheter för våra medarbetare. Vad vore Jobzone utan våra kunder och medarbetare – INGENTING!
Vi har anställt två nya kollegor till vårt team vilket är väldigt spännande, jag är inte längre ensam tjej i gänget utan kommer att få sällskap av två kvinnliga kollegor, vi ser alla fram emot att jämna ut könsfördelningen lite.

Vi har hårt tryck och söker kandidater inom:

Ekonomi, ordermottagning, kundtjänst, lagermedarbetare, chaufförer mm. Vill du utvecklas här på Jobzone eller om du känner någon som söker ett nytt spännande jobb, tveka inte att höra av dig.

Nyårslöften är inget för mig, men att ständigt utvecklas och göra bättre ifrån mig triggar mig! 2017 var ett riktigt bra år men 2018 kommer att bli ännu bättre.

Hur vill du att ditt 2018 ska bli?

Tove Hahnsson
Kund- och medarbetaransvarig
Partner
Jobzone Stockholm

Nu har vi öppnat anmälan till årets Running For Shelter!

Loppet går av stapeln den 22 september i Ursvik, Sundbyberg som vanligt och årets överskott går till Stiftelsen Min Stora Dag som ni kan läsa om nedan tillsammans med några ord från deras ambassadör äventyraren Robin Frisk som även är vår ambassadör i år.

Nytt för i år är att de två första sträckorna i loppet bara är 2,5 km. Detta för att alla som vill skall kunna vara med och springa. Om du vill vara med är det bara att kontakta närmaste chef så anmäler han eller hon dig. Det är givetvis kostnadsfritt och du kan ta del av all mat, dryck, goodie bags och aktiviteter under dagen och kvällen. Dessutom får du den supersnygga RFS-tröjan och bidrar till en bättre värld. Kan det bli bättre?

VAR MED OCH STÖTTA MIN STORA DAGS ARBETE MED ATT SKAPA ETT AVBROTT I VARDAGEN FÖR BARN MED ALLVARLIGA SJUKDOMAR

Många barn i Sverige har allvarliga sjukdomar och diagnoser som gör att livet ser annorlunda än för de flesta. Min Stora Dag flyttar för en stund fokus från det tuffa och jobbiga med sjukhusbesök och behandlingar, genom att planera upplevelser som ger en paus och extra styrka när det behövs som mest. Det spelar ingen roll om det som gör ont syns eller inte, barnen behöver den där extra kraften som det ger att få vara med om något utöver det vanliga. Som Generalsekreterare för Min Stora Dag vet jag att både små och stora bidrag gör skillnad och är därför stolt att Min Stora Dag valts till förmånstagare för årets Running For Shelter.

Min Stora Dag utgår alltid från barnets bästa och vad de tycker och tänker. I barnets värld kan ett biobesök, ett kul kalas, eller ett besök på Kolmården vara stort och häftigt.

2017 fick över 4000 barn Stora dagar.  Det kan vara äventyrsläger, fotbollsmatcher, konserter och mycket annat.

Allt för att barnen ska få stå lysande i centrum och ha något att hämta kraft från långt framöver! Min Stora Dags verksamhet får inget statligt stöd. Vi är helt beroende av bidrag från privatpersoner och företag. För alla de barn som får ett värdefullt avbrott genom Min Stora Dag betyder det mycket att ni vill stödja vårt fortsatta arbete. Varmt tack!

Hélène Benno
Generalsekreterare

Robin Frisk

”Ett äventyr behöver inte ha någonting med klättring att göra utan kan vara väldigt individuellt. Jag tror att det handlar mycket om att vara modig nog att våga uppleva och testa nya saker efter ens egen nivå och kapacitet. Jag heter Robin Trygg och de senaste tio åren har jag klättrat några av de högsta bergen i världen. Men något av det häftigaste jag har varit med om har inte med berg att göra. Det var när jag deltog i Min Stora Dags äventyrsläger och vi grillade korv, vandrade och paddlade kajak. De ungdomarna som jag träffade där var några av de modigaste människorna som jag någonsin hade träffat. Sedan dess har jag fortsatt finnas runt organisationen och från och med idag är jag även ambassadör för Min Stora Dag. Något jag är väldigt stolt över!”.

Lycka till Alexander!

En av våra allra trognaste medarbetare, Alexander Psaros har efter 12 år gått över till en anställning direkt hos IKEA.
Jag var där hans första dag och aldrig har jag sett en kund vara så nöjd med sin rekrytering! Det känns fantastiskt bra att en sådan fin Jobzone ambassadör hittat sitt drömjobb!

Vi önskar Alexander all lycka i sin nya tjänst

/Anton Lind & Jens Ingerlund

Mål utan planering är bara en dröm

Är du bra på att visualisera & drömma stort – men mindre bra på att  dina mål?
Blir du frustrerad för att du kör fast halvvägs? Oroa dig inte, vi har ett bra knep här!

I Västerås har vi högt uppsatta mål och därför tagit ett helhetsgrepp om strategin för att verkligen lyckas.

Vi använder oss av något som kallas för 11-stegsmodellen som bryter ner det stora målet till små delmål som man kan göra varje dag.
Se till att inspirera dig själv, vad gör dig taggad? och hur ska du belöna dig själv längs vägen?
Är du klar med din plan? Upp med den på väggen och börja redan nu!
Sten för sten läggs, flitigt arbete och belöning kommer hela tiden till dig för mödan du lägger ner.
Här är modellen för dig att använda, vad är din inre önskan? Ta reda på vägen dit själv och börja nu!

11-stegs modellen
(Steg 1 Bestäm exakt vad du vill uppnå.)
Vad ska du uppnå kortfattat?
(Steg 2 När ska målet vara uppnått?)
Klart senast
(Steg 3 & 4 Vilka är delmålen, OBS: Tidsbestäm dessa.)
Tidsbestämda delmål;
* Kartlägga
* Starta upp
* Osv
(Steg 5 Visualisera målet.)
Hur ser det ut när du är framme? Vad gör du? Vad känner du? Vilka hjälper du? Osv
(Steg 6 Belöna dig själv.)
Hur kan du belöna dig själv när du når dina delmål och även när du kommit i mål helt?
(Steg 7 Vad måste göras för att nå delmålen?)
Studera delmålen igen, vad behöver du rent konkret och handgripligen göra, för att nå dina delmål?
(Steg 8 Vad måste du göra för att nå målet?)
Hur kan du göra för att hålla disciplinen och andan uppe?
(Steg 9 Gör en konkret plan för i vilken ordning detta skall ske.)
  
1. Först ska jag lägga in alla delmål i kalendern
2. Sedan ska jag
3. Sedan ska jag
(Steg 10  Gör lite av varje dag.)
Dagar som gått:
Dagar jag jobbat med detta:
(Steg 11 Upp med det på väggen och viktigast av allt – Börja redan nu.)

Stort lycka till önskar Alex och Ronnie på Västeråskontoret

Månadens medarbetare

Denna gång vill vi presentera Carl Widén Lilja som månadens medarbetare!

Carl ställer alltid upp han är noggrann och gör ett gediget jobb.

Tusen tack Carl för ditt fantastiska jobb, maila mig så skickar jag två biobiljetter till dig.

/MVH Jens Ingerlund

Firas Dakkak, Stockholm

7 snabba frågor

Denna gång är det Firas som är en av våra härliga partners som får svara på 7 snabba frågor.

  1. Vem är Firas Dakkak med tre ord?
    Arbetsvillig, noggrann och lojal
  2. Hur hamnade du på Jobzone?
    Jag började först på ADAPTUS som chaufför i sommaren 2008 när jag praktiserade på Schenker Spånga. Då de skickade mig till ADAPTUS för att skriva ett jobbkontrakt sedan fortsätter jag köra hos Schenker under sommartiden.
  3. Vad har du för roll här på Jobzone?
    Min roll i Jobzone är Partner, Kund och Medarbetaransvarig för styckegods transport.
  4. Hur länge har du jobbat hos oss?
    I rollen som ansvarig så har jag jobbat i 4 år jag började som helgansvarig på Pågen sedan började jag som KMA.
  5. Vad är roligast med ditt jobb?
    Det finns flera utmaningar båda inom transport och bemanningsbranschen varje dag vilket är roligaste med mitt jobb.
  6. Om du skulle hamna på en öde ö, vad är de tre saker du skulle ta med dig?
    Lampa, dricka och fisknät.
  7. Vad ska du göra i helgen?
    Ja, det blir (Valentines helg), och med min kära husfru kommer att vara på ett arabisk konsert.

Jobzone Bygg och Anläggning fortsätter sin satsning 2018

Som ansvarig för Bygg och Anläggning i region Stockholm är jag mycket stolt över hur långt vi har kommit på det ungefärliga halvåret vi har varit verksamma här.
I dagarna gick vi ut med en annons där vi söker efter en ny medarbetare inom området då vi har hela tiden tar marknadsandelar.
Vi vill förstärka Bygg-teamet eftersom vi alltid ska vara branschens bästa arbetsgivare och på det sättet förtjäna våra kunders förtroende.

Jag vill avslutningsvis rikta ett stort tack till alla medarbetare som gör ett mycket bra jobb ute på arbetsplatserna.
Det är ni som ligger bakom vår utveckling och det är tack vare er vi rör oss framåt.

Hjalmar Hagman
Bygg & Anläggning Stockholm

Jönköping

Hej,

Jag sitter i Mexico , nära gränsen till Belize och skriver denna ”Zapp”. Efter ett fantastiskt 2017 tog jag med familjen på en välbehövlig semester. Men det är naturligtvis framåt vi ska se och 2018 har börjat mycket bra. Vi har många förfrågningar och beställningar i ”pipen”, den senaste i raden är från Oskarshamn och gäller runt 20 snickare. Året har knappt börjat och redan nu ser vi en rejäl ökning vilket är fantastiskt . För att möta dessa beställningar har vi tagit in en ny leverantör från Litauen som vi tror mycket på. Vi har även ökat upp Aleksandra Möllerström till en halvtidstjänst och planen framöver är att Aleksandra ska upp till 100%.

Tyvärr så missade jag årets kedjesamling (kick off) i Lofoten. Men Justina representerade Jönköpingskontoret och vi blev ”årets kontor” igen efter ett starkt 2017. Grattis till oss (Justina och Aleksandra) och tack alla duktiga medarbetare som slitit hårt ute hos våra kunder:) Tack för 2017 och nu kör vi hårt 2018

Stefan Qwick
Jobzone Jönköping

Justina fick stolt ta emot pokalen ”Årets Jobzone kontor”

Sörmland

Hejsan Zappen-läsare, nu när snön har fått fallit och legat ett tag så börjar även vi börja röra oss ur våra iden för att ta tag i detta års utmaningar.
Början på året har varit relativt lugn då många av våra kunder ska komma i gång efter sina julledigheter och högtidsfiranden. Vi har däremot haft tid att fokusera på andra fronter.
Vi håller för tillfället på med att hjälpa ett stort lokalt företag med att hitta industritekniker i mängder, känner man någon som vill ha lite miljöombyte eller är mellan jobb med underhållstekniks bakgrund får man jättegärna hoppa in och söka till oss här nere i Sörmland!
Vi har även hoppat in och hjälpt till lite under högtrycksveckor där kunder haft ökat frånvaro eller semesterfirare.

Här har vi Kristian, vårt stjärnskott i Järna, mig själv som försöker hjälpa till lite och David, vårt montörsproffs som normalt sett håller sig i Södertälje hamn.

Ha det så bra och tänk på att hålla hastigheterna när ni besöker oss här nere. Småvägarna här blir allt halare och halare!
Håll er trygga,

Andreas & Per